Vad är elektricitet?

Detta är elektronvandring

MÄNNISKAN – ETT ELEKTRISKT VÄSEN

Vår inre elektricitet och dess lagar – av Anders Silverfall
(pålänkat nedan av Josef och sedan av Solveig)

Vad är elektricitet ?

Vetenskapen lär att elektricitet uppstår då en magnet rör sig i en spole. Många har nog gjort experiment i skolan då man har kört en magnet upp och ner i en kopparspole, kopplad med elektriska ledningar till en liten glödlampa, och sett hur den glimtat till. Detta är en FÖRKLARING till hur den uppstår, men inte på VAD den är i sin natur.


Vi har ju också elektriska ledningar i vår kropp. Dessa ledningar är vårt nervsystem. I dessa ledningar är det inte lika lätt att visa hur elektriciteten uppstår, som i fallet med glödlampan. Vi kan inte köra en magnet in och ut i munnen och få det att lysa i ögonen, t.ex ! Men vi vet att den finns där, åtminstone i alla levande varelser. För vad är skillnaden mellan en levande varelse och ett lik ? Är det inte det att i en levande varelse löper en elektrisk ström genom nervsystemet, som får dess lemmar att röra sig, och dess hjärta att slå, medan det i ett lik saknas denna elektricitet ? Ingen ström löper här i dess nerver, och skapar rörelse.

Det finns t.o.m. ett namn på strömdosan i hjärtat som utlöser elektriciteten – sinusknutan. Och alla som har hört talas om en pacemaker vet att den ger en perfekt avpassad strömstöt på konstgjord väg när hjärtat inte fungerar helt som det skall.


Var kommer då denna elektricitet ifrån som löper genom våra nerver ? Ja, vetenskapen menar ju att den har sin rot i hjärnan. Vill jag röra en arm, går en strömimpuls från hjärnan ner genom armen till dess muskler, som drar ihop sig. Man menar att hjärnan är sätet och den djupaste orsaken till att en ström uppstår i nerven, är att ett hjärncentrum skapar denna elektricitet, vilket man kan se genom att det är en förhöjd aktivitet i just det hjärnområdet, med hjälp av olika mätinstrument.

Men det är här som detta påstående strider mot logikens lagar.

För om vi tänker efter en gång till, så borde vi ju då uttrycka oss i termer som ”hjärnan rörde armen”, eller ”hjärnan lyfte benet”, eller ”hjärnan skrev ett brev” – men det gör vi inte. Vi säger ju ”JAG rörde armen”, ”JAG lyfte benet” och ”JAG skrev ett brev”. Och vi säger ju t.o.m. att ”Jag HAR en hjärna”, eller ”MIN hjärna” osv.

Det finns en tydlig logisk skillnad mellan jaget och hjärnan.

Vi är nog alla överens om att det i själva verket är JAG och min vilja som är orsaken till att jag rör min arm och lyfter mitt ben och skriver mina brev, inte min hjärna. Och eftersom vi uttrycker oss just med ordet ”min” är det ju tydligt att hjärnan är en ägodel, en tillhörighet till mig, liksom min arm, eller mitt ben. Och eftersom t.ex. min arm kan användas till skilda saker i mitt dagliga liv, är den ju ett REDSKAP för mig. Sätter vi sedan ihop alla organ – som armar, ben, hjärna, ögon, öron osv – får vi ju en ORGANISM.

Så sammantaget kan vi säga att min organism – min kropp – är ett REDSKAP för mig, där hjärna och nervsystem är de elektriska komponenter och ledningssystem som får den att röra sig och arbeta.

Vad är i så fall själva den elektriska kraften då för något, som flödar genom organismen, som ger den liv och rörelse – besjälar den ? Ja, det är ju enligt ovan jag och min vilja som är den djupaste orsaken till att jag rör min arm. Jag försätter mig i ett tillstånd där jag tänker: ”Nu vill jag lyfta armen”, mobiliserar min vilja till detta, och armen far ut. Är det då inte tydligt att den innersta impulsen till att det uppstår en ström i nerven ut till armen som lyfter sig, är min vilja ? Det är alltså min tanke, önskan och vilja som fortplantar sig ut i nerven, och får armen att röra sig. Nu kan man ju invända genom att säga att man inte alls behöver tänka på att röra armen. Man gör det ju liksom automatiskt, som man gör när man går eller cyklar. Men var och en vet ju att när man skall lära sig att gå, eller cykla, så måste man verkligen koncentrera sig och tänka på exakt varje rörelse – annars ramlar man obevekligen omkull. Att man sedan, när man KAN gå eller cykla, inte behöver tänka på det, beror ju på att impulserna kommer automatiskt i kraft av den talang man har övat upp, genom att upprepa dessa impulser hundratals gånger.
Kort sagt: Elektriciteten i vårt nervsystem är våra egna tankar.

Min kommentar: Vad är då tankar? Författaren glömmer en sak, reaktionen/ nervimpulsen om vi exempelvis bränner oss. Då hinner vi inte tänka utan vår kropp fungerar helt utan våra tankar och hjärtat och alla övriga organ fungerar också helt utan vår vilja/tankar. Så författarens resonemang håller inte, det är mer komplicerat än så som han beskriver det och som sagt vad är en tanke?  Jo den bör vara en nervimpulsen den också, men hur den kommer igång och initieras till en nervimpuls är den stora gåtan och är  vad jag vet fortfarande en vetenskapligt gåta.

Lägger in en länk till Maxicom som också skriver om människan som elektrisk varelse: http://www.maxicom.se/Kroppenselsystem.php


3 thoughts on “Vad är elektricitet?

  1. ”Så författarens resonemang håller inte, det är mer komplicerat än så som han beskriver det och som sagt vad är en tanke? Jo den bör vara en nervimpulsen den också, men hur den kommer igång och initieras till en nervimpuls är den stora gåtan och är vad jag vet fortfarande en vetenskapligt gåta.”

    Jo… – Soveig Silverin – att tanke är elektricitet i någon form håller nog – som jag ser det – för det är ju vad hela Universum (video ca 64 min) ÄR. Numera så finns det ju även forskning som pekar mot att Solen ej alls är en ”fusionsreaktor” – utan att den mera kan liknas vid en ”elektrisk glödlampa” (video ca 1 min).

    Däremot håller jag helt med Dig om att – ”hur elektriciteten kommer igång och initieras till t ex en nervimpuls” – är ett än så länge olöst livets mysterium. Måhända är det så att mänskligheten aldrig någonsin kommer att kunna förklara det, kanske… 💡

    By the way – så har jag fem barnbarn som är under 8 år unga. Ifall dom av sina föräldrar kommer att tillåtas använda mobiler direkt an örat – så kan det bli så 1-2 av mina barnbarn kommer att ha diagnosticerbar demens och/eller Alzheimers sjukdom vid 20-30 års ungdom.

    Av bl a det skälet så gör jag vad jag kan för att torgföra att IT-SMOG = STRESS-SJUKDOMAR.

  2. Hej Josef! Jag menade just att när en reflex utlöses av smärta så reagerar hjärnan innan vi själva hinner tänka att ta bort handen som vi bränner och då är det inte tanken som bestämmer vad kroppen skall göra, så vad jag menar är det inte bara tanken som styr kroppen, hjärnan agerar på egen hand. Oavsett så är detta ett oerhört intressant ämne inget är enkelt och självklart och därför bör vi som sagt vara rädd om vår hjärna och kropp från mobilstrålningen som ju är oerhört energirik men också konstgjord strålning. Mitt äldsta barnbarn har Iphon som har väldigt stark strålning och han genomgår nu en personlighetsförändring som oroar mig, då han tydligen alltid har den påslagen. Han är 12 år.

    • Jo… – Solveig – hjärnan har ju såväl en kroppens autopilot + ego – såväl som förmåga för att medvetet tänka och handla. Fantastiskt egentligen – och synd bara att dom flesta kör mest på intellektets autopilot = egot = mainstreamet. Men det är ju bara att ”gilla läget” – för var och en är ju enväldigt härskare i sitt liv – vad jag förstår.

      Ditt barnbarn har helt enkelt blivit BEROENDE av mobilens elektromagnetiska strålning tror jag. Framtidsprognosen för honom är nog mindre god – ifall han ej blir föremål för ”mobil-avgiftning”, tyvärr tyvärr… 😥

      På SVT Text-TV fanns 2008-06-15 en ”blänkare” om mobiltelefonberoende en ny ”strålande” farsot (20 ungdomar intagna för psykiatrisk vård i Spanien – med en bedömd ”mobilavgiftningstid” på minst två år ❗ ).

      Jag inser att det är svårt att ”simma lugnt” när det gäller ens egna barnbarn – men va faen skall Wi som mor- och farföräldrar göra ? Wi kan ju ej tvinga dom att sluta upp med sin mobildrog = artificiell elektromagnetisk strålning.

Kommentera

