Tusentals barn försvann i statistiken som hade fått ADHD-mediciner

http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet.se/2011/09/tusentals-barn-forsvann-i-statistiken/

 Ej ADHD och ADHD- hjärna

Kan vi lita på siffrorna?

24 000 barn och ungdomar hämtade 2010 ut adhd-mediciner.

Men bara 15 320 barn och ungdomar hade diagnosen adhd under samma period.

Har därmed tusentals ungdomar fått medicin utan diagnos?

Förmodligen inte, enligt Mårten Gerle, sakkunnig inom psykiatri på Socialstyrelsen.

– Det här handlar troligen om brister i rapporteringen från öppenvården.

Så det handlar inte om ett mörkertal på tusentals personer som fått medicin utan diagnos?

– Jag kan inte garantera någonting men rapporteringssystemet är nytt sen ett par år och det har inte fungerat fullt ut.

– Det här är inte acceptabelt, våra register ska vara tillförlitliga så att man kan dra slutsatser.

En beägran om ändrade föreskrifter har skickats till regeringen.

3 thoughts on “Tusentals barn försvann i statistiken som hade fått ADHD-mediciner

  1. Jag pratade med Mårten Gerle för några veckor sedan och då sa han att antalet barn med ADHD inte hade ökat. Jag undrar om han har samma uppfattning idag? Vidare frågade jag honom om elöverkänslighet är en psykiskt sjukdom eller om det har psykiska orsaker. En psykisk sjukdom var det inte och socialstyrelsen kan inte säga att det har psykiska orsaker eller inte. Frågan om elöverkänslighet frågade jag i ett brev men något svar fick jag inte, därför ringde jag upp honom. Det var kanske en alltför känslig fråga för att skrivas ner på papper.

    • Hej Henrik! Det är lite lurigt med detta med ADHD, från säker källa vet jag att mindre barn mår inte bra och får diagnosen ADHD eller så får de samma typ av medicin som barn med äkta ADHD-symtom. Man försöker gömma detta i statistiken, men försäkringskassan har sammanställt hur just psykisk ohälsa ökat hos unga och det syns tydligt att den ökar i sambandet att nya mobilsystem byggs ut. Jag har lagt in detta diagram här på min miljöblogg. Redan innan 3G byggdes ut skrev mobilindustrin själva i sin reklamtidning att denna typ av strålning ökar hjärnaktiviteten. I SSI:s FS 2002.3 skriver man att pulsmodulerat påverkar nervsystemet och vi utsätts för kontinuerlig strålning och unga människor har blivit sjuka av den 4G-strålningen med hjärtproblem bl a jag och många andra elöverkänsliga just fått samma typ av symtom plus lite annat jobbigt.
      SoS vet att elöverkänsliga är skadade i nervsystemet av strålningen men de har uppmanats att hålla tyst. Så är det bara. Jag hoppas att väldigt många blir elöverkänsliga för då tvingas de att stänga ner skiten, för nästa steg är att folk får cancer av strålningen även stroke blir vanligt också. Blir man överkänslig flyr man den dåliga miljön annars stannar man kvar i den och riskerar få cancer. Vi skall satsa på optisk fiberkabel och bara ha ett enkelt mobilsystem så att man kan ringa för mobilen är ju en bra grej, men vi skall inte har trådlöst bredband. De får väl skapa uppkopplingsstationer helt enkelt om man vill ha tillgång till internet. Allt jag tagit upp här finns på min blogg. IT-företagarnas reklam, SSI FS 2002:3 etc

    • De som blir strålskadade är bara en bekräftelse på vad mobilindustrin redan visste när de började med denna typ av teknisk strålning. Redan på 1960-talet konstaterade man samma symtombild som elöverkänsliga idag uppvisar. Därför skall det tystas till varje pris. Professor Sture Lidén, Karolinska institutet sa hösten1995 att elöverkänslighet skall tigas ihjäl. Det gick nu inte eftersom allt fler blir sjuka av strålningen både i Sverige och utomlands. Därav denna massmediala klappjakt på elöverkänsliga av mobilindustrins lobbyister.

Kommentera

