Piloter slumrar till när de flyger – Ett nytt arbetsmiljöproblem?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/varannan-pilot-somnar-under-flygning

Hur hög är strålningen i deras arbetsmiljö? Att somna har inte varit något större problem tidigare eller har de också fått narkolepsi av svininfluensavaccinet? Eller utlöses narkolepsi av hög strålning i livsmiljön? I vaccinet fanns ju två nervgifter kvicksilver och squalene. Pulsmodulerad strålning påverkar/skadar också nervsystemet. Saken borde  undersökas innan hela befolkningen somnar in i en törnrosa sömn, ja risken kanske finns?

Varannan pilot somnar under flygning

Publicerad i dag 06:34

Över hälften av piloterna i Svensk Pilotförening har på grund av trötthet somnat ofrivilligt under flygning. Och 70 procent av piloterna har på grund av trötthet gjort felgrepp under sina flygningar, visar en ny undersökning.

Piloterna kritiska till nya arbetstider

Piloterna i Svensk pilotförening är upprörda över att reglerna för arbetstidstjänstgöring nu håller på att försämras.

De svenska piloterna arbetar under europeiska regler, och de förändringar som är på väg att genomföras av EASA, EU:s flygsäkerhetsmyndighet, och i slutändan av EU-parlamentet – är enligt piloterna inte baserade på vetenskapliga fakta utan mer på kommersiella hänsyn.

I undersökningen, som har genomförts av det oberoende institutet Axánd Konsult AB, har piloterna tillfrågats om hur de nuvarande arbetstidsreglerna påverkar deras arbetssituation.

Den visar också att 80 procent av de tillfrågade piloterna upplever att nuvarande arbetstidsregler utgör ett hot mot flygsäkerheten, då trötthet och utmattning allvarligt påverkar säkerheten.

Resultaten framkommer i en undersökning som Svensk Pilotförening, SPF, har genomfört under hösten bland cirka 1 000 piloter i föreningen som är berörda av förändringar av tjänstgöringstider, varav 625 piloter har svarat, en hög svarsfrekvens.

– Resultaten är oerhört allvarliga, säger Mattias Kling, pilot, koordinator för arbetstidsfrågor i Svensk Pilotförening, SPF, och SPF:s representant i pilotorganisationen European Cockpit Association med 38 800 piloter i Europa.

– Tjänstgöringstiderna är extremt långa. Det finns inte möjlighet, anser vi, att få tillräckligt med vila mellan tjänstgöringarna. Bland det vi mest kritiserar är nattjänstgöringens omfattning, som är för lång i det förslag som nu ligger.

Under vissa förhållanden kan man förlänga tjänstgöringen. En dagstjänstgöring för en pilot kan vara upp till 13 timmar under normala fall. Den kan förlängas upp till 15 timmar, som det ser ut i dag. På förslag är nu att den förlängs upp till 16 timmar.

– Och jag tror inte att gemene man är medveten om att en pilot som ska tjänstgöra först ska ta sig till flygplatsen och sedan sitta i en flygmaskin i kanske 16 timmar i sträck. I USA håller man också på att förändra sina tjänstgöringsförhållanden för flygande personal, på grund av att man har haft en del stora olyckor:

– Där har man tittat på framför allt det brittiska regelverket som mer är baserat på vetenskap, och man har tittat på olika vetenskapliga undersökningar, och sedan lagt förslag på hur regelverket ska utformas. Något liknande ser vi inte i Europa, förutom i Storbritannien., säger Mattias Kling.

– Vi är väldigt oroade över att inte den svenska regeringen och Transportstyrelsen driver en hårdare linje i fråga om vetenskapliga resultat, när det här nu ska bli ett EU-beslut, säger Mattias Kling.

Gunnar Sörbring

gunnar.sorbring@dn.se

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s