Musinvasion i juni 2012

I mitten på juni började mössen ta sig in i huset. Efter bara en vecka har de blivit en riktigt plåga. Det kryllade av möss i huset, i vedboden, inne i bilen. De visade på en stark stress och gnagde sönder allt i sin väg. Det var speciellt attraherade av svart plast och gummi. De förstörde både gräsklipparen och slangar i bilen, men gnagde även sönder sängkläderna i bilen.

Det var i  Torsås kommun  som invasionen var som värst. Folk i trakten hade aldrig varit med om något liknande, inte jag heller. Jag tog i medeltal 5 – 7 möss i musfällor per dygn, och hade säkert tagit fler om jag haft fler musfällor. De var nämligen slut i affärerna. Jag var tvungen att lägga ut råttgift och för att rädda gräsklipparen fick jag både hänga upp den i taket och skydda den med eneris. Eneris fungerade utmärkt. På grund av alla möss som dött i huset fick jag året därpå fullt med flugor i huset som jag fick problem ända fram  till våren 2014. Under den mest intensiva musinvasion tog jag dryga 400 möss med musfällor.

Året därpå 2013 kunde man läsa i tidningen att områden utanför Kalmar också invaderats av enorma mängder stressade och aggressiva möss. Denna musinvasion tyder på någon typ av miljöstörning och det kan i princip vara vad som helst. Men mest troligt ultraljud/ljudvågor som möss reagerar på.

IMG Dia 4500 F_0003

 

DSCN1522 jst DSCN1527 DSCN1525 DSC_0001 jst 1

