Sädesärleparet stannar inte kvar i min trägård, pilfinkarna avbröt sin häckning, lövsångaren har tystnat år 2011

DSCN3916jst2 ej så röd

Gråsparv

2014 Läger är nu, att i år kunde jag höra 6 lövsångare som hade revir i närområdet. Pilfinkarna är helt borta. Blåmesen och talgoxen har minskat drastiskt, likaså koltrasten. Det verkar som koltrastarna får få eller inga ungar. Skatorna har minskat. Svart och vit flugsnappare har ökat och blivit tre par i min trädgård. Rödhaken har minskat drastiskt och även färre bofinkar. Göktytan har jag inte hört ofta år och ej heller  taltrasten, vilket är konstigt då jag sett den några gånger. Trädpiplärkan besökte min trädgård under sin flytt söderut. En rödvingetrast med mystiskt sång.

Ett Facebook inlägg 2011:

Är fundersam på mina fåglar här hemma. Ett sädesärlepar häckar alltid på södra sidan av taket. De brukar få två kullar. Förra året fick de en kull sedan stack de. Paret kom tillbaka nu i vår. De sprang här på gräsmattan men försvann plötsligt.  Så i år häckar de inte alls på mitt tak som de gjort tidigare. Likaså blir jag fundersam över när pilfinkarna som byggde bo under takpannorna, också plötsligt försvann.

Lövsångaren har tystnat, de har försvunnit helt. Även talgoxar och blåmesar har försvunnit. Sammanfattningsvis har både pilfinkar och sädesärlor och lövsångare, talgoxar och blåmesar när nog försvunnit i min trädgård. Har bara sett en koltrast. Förut var det väldigt många, men förra sommaren hade de reducerats kraftigt. Jag har ett bofinkpar, ett par av svart och vit flugsnappare, två skator, taltrast, svartmes. Det är ett känt faktum att fåglarna blivit färre och fåglarna försvinner när insekterna försvinner.

Jag lade in en länk från ornitologiska föreningen som visade diagram hur fåglarna minskat. Det märkliga är att sädesärlan kom ju hit som vanligt men stack sedan och pilfinkarna började häcka, men slutade. Lövsångaren kom men försvann osv. De var här på tomten, men de försvann sedan. Av en granne fick jag veta att deras bin hade dött under vintern och att de inte rört maten. Fick veta av en annan biodlare  som hade set att bina irrade runt och var vimsiga, att de inte hittade in i bikupan. Beteende störningar

Kommentera

