Getingarna försvann och en del hittades döda

Det har varit ”krig” nere i Skåne, kanske pågår det än. Jag fick en släng av det här i södra Kalmar län. För några dagar sedan var det hög strålning, jag vet inte hur länge radarsingalen varit påslagen eftersom jag den dagen inte varit hemma, men kände när jag kom hem att den var påslagen och väldigt stark.

Jag håller på att bygga altantak och när jag efteråt var upp och skulle spika fast läkten ordentligt (hade bara spikat upp dem med en spik tidigare) då upptäcker jag flera döda getingar på taket över ytterdörren. Jag såg heller inte till en enda flygande geting. Jag hade varit lite bekymrad över getingarna, med tanke på att står högt på en stege och riskera bli anfallen av getingar då jag skulle sätta fast taket intill deras bo. Getingarna hinner ju bli fler på några veckor då det skulle vara dags att sätta upp taket. Men som sagt det problemet löste tydligen radarsignalen som kan ligga på starkt från söder och träffar då södersidan på taket där getingarna har sina bon och tornseglarna. Tornseglarna har flyttat till andra sidan taket eller så är det ett nytt par. Men inga tornseglare häckar nu på gamla stället. Jag har inte sett till en enda geting, bi eller humla sedan denna radarsingal bestrålat min fastighet och omgivningen här.

Hoppas inte tornseglarnas ägg blev förstörda av strålningen från radarsignalen. De brukar normalt alltid få tre ungar.

