Frankrike förbjuder trådlöst i förskolor där barn under tre år vistas

http://www.assemblee-nationale.fr/14/ta/ta0468.asp

I. – Post- och elektronisk kommunikationskod ändras enligt följande:

1 ° Efter 12 ° bis av II i artikel L. 32-1 införs en 12 ° ter sålunda skrivet:

”12 ° ter Till sobriety av allmän exponering för elektromagnetiska fält;

2 ° Artikel L. 34-9-1 har följande ordalydelse:

”Art. L. 34-9-1. – I. I ett dekret fastställs gränsvärdena för elektromagnetiska fält utgivna av utrustning som används i elektroniska kommunikationsnät eller av de faciliteter som nämns i artikel L. 33-3 när allmänheten utsätts för dem.

”Respekt för dessa värden kan kontrolleras på plats av organisationer som uppfyller de kvalitetskrav som fastställs genom dekret.

”Resultatet av mätningarna ska överföras av de organ som nämns i andra stycket i detta I till den nationella frekvensbyrån, som ska göra dem tillgängliga för allmänheten.

”När en mätning görs i flerbostadshus, skickas resultaten vidare till ägare och boende. Dessa resultat visar namnet på det företag som utför mätningen. Varje boende i en bostad kan ha tillgång till alla mätningar som vidtas i bostaden med National Frequency Agency.

”II. – A. – Varje person som är verksam inom en kommun, ett eller flera radioanläggningar godkännas eller yttrande från nationella frekvensVerket sänder borgmästaren eller ordföranden i inbördes, på egen begäran, en fil som upprättar inventeringen av dessa installationer. Innehållet och metoderna för överföring av denna fil definieras av gemensamma ordnar av ministrarna som ansvarar för elektronisk kommunikation och miljö.

”B. – Varje person som vill arbeta i inom en kommun, ett eller flera radioanläggningar som omfattas av avtalet eller yttrande från nationella frekvensmyndigheten skriftligen meddela borgmästaren eller ordföranden i inbördes på forskningsfas och skickar honom en informationsfil två månader innan ansökan om planeringstillstånd eller förhandsdeklaration lämnas in.

”En eventuell väsentlig ändring av en befintlig radioanläggning som kräver en ny begäran om överenskommelse eller en åsikt med National Frequency Agency och sannolikt kommer att påverka nivån på elektromagnetiska fält som det emitterar föremål för en informationsfil som ges till borgmästaren eller sammankomstens president minst två månader före arbetsstart.

”Innehållet och modaliteterna för dessa sändningar definieras av gemensam ordning av ministrarna som ansvarar för elektronisk kommunikation och miljö.

”C. – Den informationsfil som nämns i första stycket i B i denna II innehåller på begäran av borgmästaren en simulering av exponering för elektromagnetiska fält som genereras av anläggningen.

”D. – Borgmästaren eller ordföranden i offentlig institution för samarbete gör tillgängliga för människor de uppgifter som lämnats för B och C II i detta på något sätt som de anser lämpliga och kan ge dem möjlighet att yttra sig , under de villkor som fastställs genom dekret i statsrådet.

”E. – När han anser att förmedling krävs för en befintlig eller planerad radioinstallation, ska statsrepresentanten i avdelningen sammankalla en förlikningsorgan, om så krävs på borgmästarens begäran eller till presidentens ordförande offentlig institution för samkommunalt samarbete. Sammansättningen och arbetsmetoderna för denna kropp anges i dekret.

”F. – En nationell kommitté för dialog om nivåer av allmän exponering för elektromagnetiska fält skapas inom National Frequency Agency. Denna kommitté deltar i att informera intressenterna om frågor om allmän exponering för elektromagnetiska fält. Byrån presenterar för utskottet den årliga folkräkningen av resultaten av alla elektromagnetiska fältmätningar samt de tekniska avsättningarna som kan minska nivån på fält i de atypiska punkterna.

”Utskottets sammansättning och funktion definieras genom dekret i statsrådet.

”G. – De extremvärden definieras som platser där nivån av allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält väsentligen överstiger de som i allmänhet observeras nationellt, enligt kriterier som fastställts av National Frequency Verket och revideras kontinuerligt enligt Resultaten av de åtgärder som meddelats den.

”En nationell folkräkning av de atypiska punkterna i territoriet grundas varje år av National Frequency Agency. Byrån informerar de administrerade myndigheterna och de tilldelande myndigheterna om de identifierade atypiska punkterna. Mottagarna av de avtal eller yttranden som avses i artikel L. I femte stycket 43 inblandade inom sex månader, med tekniska genomförbarhet, åtgärder för att minska nivån på de fält som utfärdats på de ifrågavarande platserna, samtidigt som de garanterar täckningen och kvaliteten på de utförda tjänsterna. National Frequency Agency utarbetar en periodisk rapport om behandlingsmodaliteterna och vägen för resorption av atypiska punkter.

”H. – Ett dekret definierar tillämpningsföreskrifterna för syftet med nykterhet, när det gäller anläggningar som välkomnar utsatta människor och rationalisering och sammanslagning av anläggningar under utnyttjandet av ny teknik och utveckling av täckning territorium. ”;

3 § Artikel L. 34-9-2 upphävs.

4 § I artikel L. 43 femte stycket första meningen kompletteras med orden ”såväl som identifiering och uppföljning av de atypiska punkterna i enlighet med det mål som nämns i 12 ° i II i artikeln L. 32-1 ”.

II. – Inom ett år efter offentliggörandet av denna lag ska Nationalfrekvensbyrån göra en karta till kommunerna i Frankrike tillgänglig på kommunal nivå av befintliga reläantenner.

III. – B till E i II i artikel L. 34-9-1 i post- och elektronisk kommunikationskoden, i dess lydelse enligt denna lag, träder i kraft sex månader efter det att denna lag utgivits.

 

Artikel 2

Inom sex månader efter offentliggörandet av denna lag publicerar National Frequency Agency nationella riktlinjer för att harmonisera presentationen av resultaten av simuleringar av exponeringen som genereras av genomförandet av denna lag. en radioinstallation.

AVDELNING II

INFORMATION OCH BEHANDLING AV OFFENTLIGA OCH ANVÄNDAR I SAMMANSÄTTNING MED DIGITALT FÖRVALTNING AV TERRITORIEN, SERVICEKVALITET OCH UTVECKLING AV INNOVATION I DIGITAL EKONOMI

Artikel 3

Byrån som nämns i kapitel III i avdelning I i bok III i folkhälsokodens första del säkerställer övervaknings- och vaksamhetsuppdraget när det gäller radiofrekvenser. Den utvärderar periodiskt potentiella risker och effekter och genomför vetenskapliga och tekniska forskningsprogram inom detta område. Dessa program kan innefatta konsekvensbedömningar av elektromagnetiska fält.

Artikel 4

Artikel 184 i lag nr 2010-788 av den 12 juli 2010 om det nationella åtagandet för miljön har följande ordalydelse:

”Art. 184. – I. – För radioterminalutrustning och radioutrustning som erbjuds till försäljning och för vilken tillverkaren måste uppmätta den, anges den specifika absorptionshastigheten läsligt, på ett begripligt sätt och på franska.

”För varje mobiltelefonenhet måste det även göras rekommendation att använda det tillbehör som nämns i artikel L. tredje stycket 34 i Post- och elektronisk kommunikationskoden för att begränsa exponeringen från huvud till radiosändningar under kommunikation.

”II. – För att se till att allmänheten exponerar för elektromagnetiska fält:

”(1) Anvisningarna för användning av radioterminalutrustning ska innehålla tydlig information om praktiska instruktioner för att aktivera eller inaktivera trådlös åtkomst till Internet.

2 ° Utrustning som avger elektromagnetiska fält över ett tröskelvärde enligt dekret får inte installeras i privata bostadslokaler utan tydlig och läslig information för de boende som gäller förekomsten strålning och i förekommande fall rekommendationer för användning för att minimera exponeringen för det;

”3 ° Etableringar som föreslår till allmänheten en WiFi-åtkomst nämna det tydligt med hjälp av ett piktogram vid ingången av

Artikel 5

Efter artikel L. 5232-1 i folkhälsokoden införs artiklarna L. 5232-1-1 till L. 5232-1-3 enligt följande:

”Art. L. 5232-1-1. – Annan reklam, oavsett medium eller medium, avsedd att främja användningen av en mobiltelefon för röstkommunikation, ska tydligt, synligt och läsligt ange den rekommenderade användningen av en enhet för att begränsa Huvudets exponering för radioutsläppen från utrustningen.

”Brottaren kan böta upp till 75 000 euro.

”Art. L. 5232-1-2. – Reklam är förbjuden, oavsett medium eller medium, avsedd att främja användningen av en mobiltelefon utan tillbehör för att begränsa huvudets exponering till elektromagnetiska fält som utrustas av utrustningen. Brottaren kan böta upp till 75 000 euro.

”Art. L. 5232-1-3. – På köparens begäran, för försäljning av någon mobilenhet, tillhandahåller operatören ett tillbehör för att begränsa huvudets exponering mot radioemissioner som är lämpliga för barn under fjorton år.

Artikel 6

Inom ett år efter utgivandet av denna lag införs en medvetenhets- och informationspolitik om ansvarig och motiverad användning av mobilterminaler samt försiktighetsåtgärder för användning av enheter som använder radiofrekvenser.

Artikel 7

I. – I de anläggningar som nämns i kapitel IV i avdelning II i bok III i del II i folkhälsokoden är installation av fast terminalutrustning utrustad med trådlös internetåtkomst förbjuden i utrymmen dedikerad till mottagning, vila och aktiviteter för barn under tre år gammal.

II. – I grundskolans klassrum stängs trådlös åtkomst till den utrustning som nämns i artikel 184 i lag nr 2010-788 av den 12 juli 2010 om ett nationellt engagemang för miljön som installerats efter offentliggörandet av denna lag avaktiveras när de inte används för digitala utbildningsaktiviteter.

III. – I grundskolan är eventuell ny installation av ett radionät föremål för föregående information från skolrådet.

Artikel 8

Inom ett år efter det att lagen antagits ska regeringen lägga fram en rapport för parlamentet om elektro-överkänslighet.

Övervägd i offentligt sammanträde i Paris den 29 januari 2015.

Presidenten
Undertecknad: Claude BARTOLONE

Annonser