Mätning i skolmiljö 2017

Mätning i skolmiljön visar att strålningen är mycket hög från bland annat WiFi.  Jag fick detta dokument idag som är rykande färskt. Jag har gjort en snabbtitt

Published: 20 November 2017 Measurements of radiofrequency radiation with a Body-Borne exposimeter in swedish schools with Wi-Fi. Resultat: Arton lärare från sju skolor deltog. Den genomsnittliga exponeringen för RF-strålning varierade från 1,1 till 66,1 μW/m2. Den högsta genomsnittliga nivån, 396,6 μW/m2, inträffade under 5 min under en lektion, när läraren låter eleverna surfa och titta på YouTube-videor. Högsta värde gick upp till 82 857 μW/m2 från mobiluppkopplingar.  Hedendahl et al 2017 RFR measurements in schools

Dessa mätvärden skall jämföra med SSM mätningar, då de gjorde mätningar en helg i en tom skola matning-av-radiovagor-fran-tradlosa-datornatverk-pa-hallsviks-bycenter

Här har jag tidigare skrivit om SSM:s mätningar i skola en helg i Hällviks bycenter 2009. SSM har inte redovisat en enda mätning från fler skolor sedan dess.  När man bara hade WiFi påslaget ökade strålningen till 90 µW/m2. När man sedan satte på fyra datorer, ökade strålningen till 1800 µW/m2. Strålningsnivån blev minst 100 000 gånger högre när fyra trådlösa datorer var påslagna, figurerna 12 och 13. Skulle 20 elever jobba med trådlösa datorer skulle nivån kunna komma upp till 9000 µW/m2. En sak som SSM inte nämner är, att de elever som sitter närmast accesspunkten exponeras för mycket hög strålning under  hela lektionstiden.

SSM mätningar ger högre mätvärden från 4 datorer (1800 µW/m2) än dessa mätningar från 2017  i sju skolor. ”Den högsta genomsnittliga nivån, 396,6 μW/m2, inträffade under 5 min under en lektion, när läraren låter eleverna surfa och titta på YouTube-videor” . Det är ju betryggande att inte strålningen är högre åtta år senare, vilket är förväntat.  Men sitter eleverna uppkopplade med mobiler blir strålningen betydligt högre. Man borde gjort mätningar när eleverna använder mobilen som räknedosa, vilket tydligen inte är ovanligt.

Eftersom mikrovågsstrålningen är artificiell och miljöfrämmande är strålningen i skolan på tok för hög. Det är inte konstigt att barn blir strålskadade och utvecklar elöverkänslighet eller får en störning i hjärnans funktion så att eleverna inte mår bra mentalt. Pulsad strålning påverkat hjärnan vilket ett stort antal välgjorda studier visar. EEG studierna visar effekter av pulsad GSM-signal på alfa-bandet, medan icke-pulsade signal inte visar effekter

Annonser